Det stille, det smukke, det mørke…

-

• Morild - VI
4.5

Anmeldelse af: Morild – VI (EP). Udgivelsesdato 9. sep. 2017.

For nogle uger siden modtog jeg den første udgivelse fra Morild, EP’en ” VI ”. Anmeldelsen burde nok være skrevet lidt tidligere, men computerbøvl, vand i kælderen og rensning af tagrender har også krævet noget tid. Dog har det undervejs været muligt at lytte til disse fem københavneres atmosfæriske black metal et par gange.

Morild er ikke det første band af sin slags, jeg har skullet skrive lidt om i året, der efterhånden er gået. Jeg har både haft Sunken, Solbrud og ORM under luppen, som må siges at være i samme boldgade, så måske kan det tænkes, at der er gået inflation i den atmosfæriske black metal i Danmark. Men er det så en skidt ting, eller bliver det for meget af det samme med de mange minutter presset sammen på ganske få numre og den til tider for min smag alt for mudret lyd ? Nej, det bliver hverken kedeligt og er ej heller det samme, da de hver især har deres måde at skrive musik på, og dermed har de alle også deres berettigelse på den danske metal scene.

VI” er med sine tre numre på 8 – 9 minutter stykket en rimelig længde for en EP, og selvom jeg endnu engang bevæger mig ud i universet, eller ned i dybet af den atmosfæriske black metal, der gerne har sindssygt lange numre, så keder jeg mig egentligt ikke under de cirka 26 minutter. De tre numre, som bare hedder I, II og III, er afvekslende, melodiske og fængslende. Der bliver både kørt på de almene mørke black metal-riffs, men også stille cleanstykker og guitarleads, der på smukkeste vis giver en rigtig god adspredelse og holder en fanget i det dybe eller uendelige univers.

Musikken og opbygningen af numrene giver god mening, men jeg tror sgu aldrig, at jeg helt lærer at elske lyden, som udover guitarene, stadig finder noget mudret, men jeg kan godt forene mig med den og nyde musikken i sin helhed. Med Morild her er det som med de førnævnte bands for mig sådan, at hvis jeg virkelig skal nyde det i store drag, så er det på med ”ørebøffer” og lukke alt andet støj ude og lade mig trække med ned eller ud i atmosfæren.

Morild er ganske spæde som band, da de blev dannet i København i 2016 og består af Jakob Georg Nielsen – guitar, Kristoffer Alm – bas og vokal, Tue Krebs Roikjer – guitar og vokal, Simon Frenning Sørensen – Trommer og vokal samt Lasse Heidner – guitar. De har nu allerede forkælet os med deres første EP, de har lige spillet deres første koncert i Ungdomshuset og skal spille igen 13. oktober til Mono Goes Metal-Special i Aarhus. Så hvis du er i nærheden, så mød op og nyd Danmarks nyeste skud på den atmosfæriske metal-scene.

Ja, så er det bare at forsøge at finde en vej ud af dybet igen og komme tilbage til den virkelige verden her på klippeøen…

Bornholm Over and Out.