Alice Cooper
Forside Anmeldelser Eksplosiv elektronisk natfest

Eksplosiv elektronisk natfest

Author

Date

Category


Anmeldelse af: Carpenter Brut. Pavillion, Roskilde Festival. 04. juli 2019.

Carpenter Brut leverede en koncert ud over det sædvanlige, da de gæstede årets Roskilde Festival.

 

Foto: Anders Groos Mikkelsen

Synthwave er ikke just en genre, jeg begår mig særligt meget i, og alligevel siger lige netop Carpenter Brut mig noget positivt. På plade er det et et-mands synthwave-projekt, hvor der blandes en god portion metal og rock indover. Live er koncerten med band på, og der bliver spillet op til den helt store guldmedalje her til aften på Pavillion.

Lige fra første tone skydes af på scenen, er der gang i publikummet. Der bliver danset og moshet igennem til de elektroniske toner af Carpenter Brut og showet rammer hårdt i natten. Lysshowet er muligvis det bedste på hele Roskilde Festival, på trods af at koncerten foregår på en af festivalens mindre scener.

Det er et eller andet ualmindeligt sejt over musikken fra Carpenter Brut. Man kan nærmest ikke lade være med at smile over, hvor godt blandingen imellem synthwave og rock/metal egentlig virker. Det er en kende poppet, men føles alligevel helt rigtigt. Mens man beskuer det vilde sceneshow og det voldsomme publikum, kan man vitterligt ikke lade være med at smile og lade sig blive revet med.

Lyden sidder super fedt, og alt går helt rent igennem. På trods af at Carpenter Brut langt størstedelen af tiden er instrumentalt, så sidder vokalen virkelig godt , når den endelig er der. Vokalen er enormt 80’er inspireret, men passer netop derfor også utroligt godt til den dansevenlige musik. Dette cementeres særligt i det afsluttende nummer, et cover af 80’er klassikeren “Maniac” af Michael Sembello. Dette nummer sætter virkelig gang i afslutningsfesten. Ligeledes vækker det minder om, hvor godt lige netop dette nummer er, og Carpenter Brut gør i sandhed originalen ære.

Carpenter Brut leverer altså en koncert, der langt overgår forventningerne, på årets Roskilde Festival. Der er blevet danset, smilet og holdt en fest, som har siddet lige i det skab, der står imellem metal og synthwave.

 

Anders Groos Mikkelsen tog lidt billeder af den ceremoni:

Carpenter Brut

Recent posts

Den eksemplariske selvbiografi

Anmeldelse af: Phil Collins - Ikke død endnu. 08. november 2017. Memoris. Phil Collins har kreeret en selvbiografi, som ville gøre en skolelærer glad efter...

Amerikaner-død med smæk på

Anmeldelse af: Misery Index. Pavillion, Roskilde Festival. 05. juli 2019. Amerikanske Misery Index delte så fint og rigeligt ud af tørre tæsk og fede riffs,...

Metallisk boyband med puls

Anmeldelse af: Bring Me the Horizon. Orange Scene, Roskilde Festival. 05. juli 2019. Bring Me The Horizon overraskede med en glimrende omgang metallisk boyband på...

Afdæmpet afrunding med Neil Young

Anmeldelse af: Neil Young + Promise of the Real. Blå Scene, Tinderbox. 29. juni 2019. Mange mennesker ventede spændt på den canadiske rocklegende Neil Young,...

Den store krig og den lidt mindre plade

Anmeldelse af: Sabaton - The Great War. Nuclear Blast. Udgivet 19. juli 2019. Jeg er ikke glad for at indrømme det, men det er svært...