Alice Cooper

Eksplosiv elektronisk natfest


Anmeldelse af: Carpenter Brut. Pavillion, Roskilde Festival. 04. juli 2019.

Carpenter Brut leverede en koncert ud over det sædvanlige, da de gæstede årets Roskilde Festival.

 

Foto: Anders Groos Mikkelsen

Synthwave er ikke just en genre, jeg begår mig særligt meget i, og alligevel siger lige netop Carpenter Brut mig noget positivt. På plade er det et et-mands synthwave-projekt, hvor der blandes en god portion metal og rock indover. Live er koncerten med band på, og der bliver spillet op til den helt store guldmedalje her til aften på Pavillion.

Lige fra første tone skydes af på scenen, er der gang i publikummet. Der bliver danset og moshet igennem til de elektroniske toner af Carpenter Brut og showet rammer hårdt i natten. Lysshowet er muligvis det bedste på hele Roskilde Festival, på trods af at koncerten foregår på en af festivalens mindre scener.

Det er et eller andet ualmindeligt sejt over musikken fra Carpenter Brut. Man kan nærmest ikke lade være med at smile over, hvor godt blandingen imellem synthwave og rock/metal egentlig virker. Det er en kende poppet, men føles alligevel helt rigtigt. Mens man beskuer det vilde sceneshow og det voldsomme publikum, kan man vitterligt ikke lade være med at smile og lade sig blive revet med.

Lyden sidder super fedt, og alt går helt rent igennem. På trods af at Carpenter Brut langt størstedelen af tiden er instrumentalt, så sidder vokalen virkelig godt , når den endelig er der. Vokalen er enormt 80’er inspireret, men passer netop derfor også utroligt godt til den dansevenlige musik. Dette cementeres særligt i det afsluttende nummer, et cover af 80’er klassikeren “Maniac” af Michael Sembello. Dette nummer sætter virkelig gang i afslutningsfesten. Ligeledes vækker det minder om, hvor godt lige netop dette nummer er, og Carpenter Brut gør i sandhed originalen ære.

Carpenter Brut leverer altså en koncert, der langt overgår forventningerne, på årets Roskilde Festival. Der er blevet danset, smilet og holdt en fest, som har siddet lige i det skab, der står imellem metal og synthwave.

 

Anders Groos Mikkelsen tog lidt billeder af den ceremoni:

EFTERLAD ET SVAR

Skriv din kommentar
Indtast venligst dit navn her

Carpenter Brut

Discover

Latest

Canadiere på fri fod

Anmeldelse af: Saga. Train, Aarhus. 19. februar 2020. Saga leverede en intet mindre end imponerende koncert, da de svingede forbi Aarhus med deres 70'er og...

Energifyldt fransk blackgaze

Anmeldelse af: Alcest. Pumpehuset, Kbh. 15. februar 2020. Franske Alcest leverede en sprød og energifyldt Blackgaze-koncert, da de spillede for et udsolgt Pumpehuset i København.   Foto:...

Den gordiske knude er blevet løs

Anmeldelse af: Slipknot + Behemoth, Royal Arena - Kbh. D. 20. februar 2020   På Roskilde Festival 2009 så jeg Slipknot for første gang. Siden da...

Velkendt bøf tilsat nye ingredienser

Anmeldelse af: Kvelertak "Splid". Udgivet 14. februar via Rise Records. Norske Kvelertak tager chancer med ingredienserne i forhold til deres vante opskrift på saftig bøf....

Amerikanere fanget i teknologiens spind

Anmeldelse af: Starset + Ivy Crown - Pumpehuset, København. 19 februar 2020. Starset var onsdag vendt tilbage til Danmark. Det cinematiske hardrockband er på deres...