Myten, manden: Michael Poulsen

-

bogen ”Michael Poulsen – Metalgangster & Rock’n’roll-gentleman” af Jens ”Jam” Rasmussen, forlaget TURBINE

En biografi om den hårdtarbejdende frontmand i Danmarks ubestridte største rock/metal-orkester, Volbeat, så sidste år dagens lys. Er den en værdig milepæl for Poulsen, eller forsøger den blot at lukrere på en opadgående spiral?

Du kan hade eller elske dem – eller elske at hade dem. For tiden i jantelovs-Danmarks er konsensus i ”metal”-miljøet, at Volbeat har solgt ud til den demografi af Danmark, der sværger til fadøl, midtlivskrise og egentlig bare skal have et rockende soundtrack til grillfest upåagtet af, hvad der egentlig bliver spillet.

Uanset hvad, taler salgstallene deres klare sprog. Volbeat – og mestendels forsanger Michael Poulsens hårde arbejde – har gjort det, som hverken Gasolin’, D-A-D eller noget andet dansk rockband har formået: At slå igennem i USA. Men det startede alt sammen med en metalentusiastisk knægt fra Ringsted, der fra start af var bidt af den hårde metal og ville leve og ånde for det. Det er også den fortælling, som den danske heavy-forfatter Jens ”Jam” Rasmussen har sat sig for at fortælle med denne bog.

Allerførste ’MEN’ – som bogens forfatter også understreger – er, at det her IKKE er en officiel biografi om Michael Schøn Poulsen. Frontfiguren har allerede meldt ud, at når der/hvis der skal nedfældes en biografi om bagmanden bag Volbeat, så skal et vist andet heavy skriver-koryfæ (*HOST* Steffen Jungersen *HOST*) stå for den opgave. Så det første du skal gøre dig klart som mulig køber og/eller læser her, er: Michael Poulsen har ikke medvirket til bogens tilblivelse.

Skaden sket?
Er det så ensbetydende med, at forfatteren burde have skrinlagt opgaven fra start af? På ingen måde! Jens ”Jam” Rasmussen har tidligere med en uofficiel biografi om Metallica-trommeslageren Lars Ulrich og et omfattende værk om heavy metal bevist, at han sagtens kan skrive detaljerigt og gøre sin research godt.

Denne anmelder blev da taget på sengen over oplysninger om Volbeat, som jeg ikke kendte til – og jeg har da immerværk fulgt bandet tæt i mange år. Der er medvirkede aktører i bogen i form af blandt andet tidligere guitarist i Volbeat Franz ”Hellboss” Gottschalk. Imidlertid leder det til et andet mellemstort problem med bogen: Den er ensidig.

Nuvel, det er skønt at få lidt insiderviden end den sædvanlige udlægning ”kunstneriske uenigheder” om bandproblemer. Jeg er selv en metallisk sladdernørd, der vil ind til kernen, men der er altså en journalistisk dyd, som Rasmussen burde kende til, som han øjensynligt glemmer: genmæle.

Genmæle forstås kort fortalt, at blandt stridende parter skal hver part have lov til at forsvare sig. Og det får Poulsen – af gode grunde – ikke mulighed for i bogen. De forskellige udtalelser bliver dermed udtryk for en specifik holdning end en flersidet sandhed, som det burde være. Et sted er der endda ret så grove ord med på vejen mod Poulsen fra en unavngiven kilde(!)

Flere steder synes jeg også at fornemme, at Michaels citater til andre medier bliver brugt i en anden sammenhæng i Rasmussen udlægningen her. Kan det kaldes fair? Desuden begynder forfatteren også at spekulere i nogle forklaringsmønstre på årsager, hvis eneste formål umiddelbart ligner at skabe (unødvendig) spænding.

Volbeat eller Michael?
Heldigvis får vi da en helt masse skønne oplysninger om, hvad der påvirkede Michael, hans følelser i processen med at nå sin drøm og hindringerne på vejen. Vi får historien helt fra de grumme dødsmetaldage i et af hans første bands Dominus og frem til i dag. Efterhånden flyder fortællingerne dog sammen. Skal vi høre om bandet eller Michael selv? Givet, de to ting hænger efterhånden uløseligt sammen, men når hovedmanden ikke har ytret ønske om at medvirke, er det til sidst svært at vride svampen med informationer om Michael Poulsen tilstrækkeligt.

Dog skal der lyde en gigantisk ros for at balancere fornemt på en knivsæg for de nørdede metal-hoveder og de udenfrastående halve fans. Der er både tidslinjer til at opsummere hvert kapitel, og hvis man er ved at gå død i de dobbeltspaltede sider, er der heldigvis afløsning i form af flotte galleribilleder af fotografen Jacob Dinesen fra bandets spæde begyndelse og frem til i dag. Til sidst har vi endda et helt stikordsregister og forklaringer med Volbeat A-Z, meeen det er sgu for meget at dedikere afsnit 3 ud af bogens samlede tre afsnit på det…

For at opsummere ganske kort er det en letlæselig, letforståelig biograf (med lidt for mange slåfejl) om Michael Poulsen, der ikke burde være lavet. Men siden den endelig er her, gør den det VIRKELIG også godt med de virkemidler og bagkatalog, som forfatteren har at gøre med. Havde det ikke været for de journalistiske fadæser i min optik, var karakteren kommet over middel.

Du kan købe bogen her : http://www.turbineforlaget.dk/shop/biografier/biografier/michael-poulsen/

– Hør deres seneste album i spotify playeren.

Billedet er lånt af forlaget Turbine

Michael Poulsen – Metalgangster & Rock’n’roll-gentleman

bogen ”Michael Poulsen – Metalgangster & Rock’n’roll-gentleman” af Jens ”Jam” Rasmussen, forlaget TURBINE En biografi om den hårdtarbejdende frontmand i Danmarks ubestridte største rock/metal-orkester, Volbeat, så sidste år dagens lys. Er den en værdig milepæl for Poulsen, eller forsøger den blot at lukrere på en...Myten, manden: Michael Poulsen