Alice Cooper

Den nemme 2er – En tur i studiet med SLET DET

-

Gruppen SLET DET har i anledning af indspilningerne til deres andet album, der har fået titlen, som man ellers kunne tro stammede fra en helseshop – Krop og Sind – inviteret Metal A Day på besøg i studiet for at tale om løst og fast samt opleve bandets indspilningsproces og naturligvis få et sneakpeak på et helt nyt nummer.

Fotos: Mariann Libach Burup

 

Det er en lun mandag eftermiddag. Klokken er lige omkring 13, da jeg ankommer til de velkendte lokaler i Monorama; et sted, der ikke mindst er kendt for koncerter, men i lige så høj grad som pulsen for en stor del af det aarhusianske musikmiljø og i særdeleshed indenfor metalgenren.
Monorama er en øvelokaleforening i den aarhusianske forstad Åbyhøj, hvor der foruden øvelokaler også er koncertsal og studie. Her har mangt et menneske mødt ligesindede over en øl, en kop kaffe og en ikke mindst en fælles interesse, måske nærmere et begær, og en vilje. En vilje til at starte noget nyt, et forsøg på at bruge ens musikalske evner, skrive noget musik og bryde igennem den figurative lydmur.

Det er en ting, der lykkedes for de færreste. Alligevel er det en drøm for mange, der kommer herude, hvis ikke det nærmere er hele molevitten. Flere er det da også i mere eller mindre grad lykkedes for.
Jeg kan høre et af disse bands i et af lokalerne i dag. Det lyder som motorsave og savsmuld blandet med rytmiske og voldsomme trommer og en enormt vred og dyb vokal. Svensk i Danmark, tænker jeg, og det lyder fedt og tændt. Det er dog ikke det lokale, jeg bevæger mig imod. Jeg skal et andet sted hen i dag.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Jeg får bekræftet på kontoret ved indgangen, hvor, det er, jeg skal hen. Tværs igennem koncertsalen og så stik imod højre. Nede for enden af denne gang ligger Monoramas studie, hvor jeg skal ind og mødes med fire gutter, der alle besidder en lyst, et ønske, et begær om at kreere og udgive ny kunst. At sætte deres mærke i det danske musikliv. At blive hørt.

Bandet hedder noget så mundret som SLET DET og består af fire mænd med hver deres rolle i gruppen.  Rytmeafdelingen tager de to Anders’er sig af, med henholdsvis Gyldenøhr bag kedlerne og Ritman på den dybe, I SLET DETs tilfælde 5-strengede, bas. Den syvstrengede guitar bliver eminent ført af Henrik Juul, og vokalerne leveres hæst og bidskt af Mikael Larsen, der ligeledes sidder bag knapperne på indspilningen af det kommende album, der har fået titlen, Krop og Sind.

SLET DET er et band, der har taget den moderne virkelighed til sig, og jeg bliver fortalt med et skævt og kækt grin, at de faktisk har øvet færre gange, end de har spillet koncerter. SLET DET er altså et band, hvor medlemmerne kan deres kram i forvejen, og derfor er det ikke nødvendigt, at man skal mødes i et beskidt øvelokale hver til hver anden uge hverken for at øve numrene igennem eller skrive nyt materiale.
At bandmedlemmerne så ikke alle bor i umiddelbar nærhed af hinanden (Henrik Juul bor på Sjælland, imens de tre resterende er bosat i Aarhus) gør jo blot, at dette ligeledes er den smarteste løsning.

Sangskrivningen står guitaristen Henrik Juul hovedsageligt for, og han er altså leveringsdygtig i seje riffs, velsammensatte sange og lækre og til tider små-kringlede melodier. Selve kompositionen står Juul dog ikke alene med. Her har Mikael Larsen en finger med i spillet, hvorfor Larsen og Juul i fællesskab komponerer numrene ud fra de forskellige riffs og melodier, som Juul leverer. Numrene bliver lavet i fællesskab mellem de to herrer, hvor Juul leverer riffs, Larsen skriver tekster og tilføjer detaljer, imens de i fællesskab arrangerer numrene.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Vores fotograf og jeg får netop lov til at bevidne indspilningerne til, hvad SLET DET tænker, skal være albummets første single. Da vi ankommer, er trommerne netop blevet færdige, og Juul gør sig klar til at varme op, så de rigtige guitarer kan komme på nummeret. Der skal to sideløbende guitartracks på, så bandet får en bredere og mere fyldig lyd samt en følelse af at der er faktisk to guitarister, der spiller.
Ligeledes lægges der i samme ombæring noget harmoni på, til trods for at Juul udtaler, at det live vil skulle laves imellem bassen og guitaren, da der jo som nævnt kun er en guitarist i SLET DET. Her kan man jo så netop lave nogle studietricks, som man ikke kan lave live; en ting, der både kan være godt og skidt.

SLET DET har allerede på forhånd lavet præproduktion på numrene, hvilket i bund og grund vil sige, at de allerede har indspillet grove versioner af numrene. Så har man en forståelse af numrene; man ved, hvor ting skal være, og alt lyder henad, hvad det skal ende ud i. Ligeledes giver det et bedre overblik i forhold til, hvordan numrene fungerer, og hvad man så kan ændre for at få det mest optimale ud af numrene.

Riffsene groover godt, og lyden er moderne med en god bund på dem dybe streng, der sædvanligvis er stemt i B (eller på dansk H), men som i SLET DETs tilfælde lige er gået en tone ned, så der kan spilles i drop A, fortæller Guitaristen Henrik Juul mig entusiastisk.
Det er tungt, og sammenspillet imellem trommerne, den dybe guitar og den ligeledes buldrende bas fungerer rigtigt godt. Vokalen er her til dag det eneste, vi ikke får mulighed for at opleve blive indspillet. Til gengæld er der vokalspor fra præproduktionen på nummeret, så vi kan høre, i hvilken retning SLET DET bevæger sig.

Vokalen kommer for mit vedkommende som en stor og meget positiv overraskelse. Den er rå og egentlig ikke nødvendigvis, hvad man ville kalde for en god stemme i hvert fald ikke, hvis man tager traditionelle briller på. Vokalen er derimod hæs og vred. Tankerne flyder (ja, man vil vel i sidste ende altid sammenligne det ukendte med det velkendte) mod sangere som Kirk Windstein fra Crowbar og Jason Peppiat fra Psycroptic; begge sangere, som jeg personligt mener, til trods for manglende traditionelle stemmer og teknisk vokalkunnen, er vanvittigt fede sangere indenfor netop deres felt.
Dette gør sig også gældende for SLET DETs Mikael Larsen, der bidsk og hæst formår at sætte stemningen i nummeret, så det bliver mere unikt og spændende at lytte til.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

I takt med at flere spor bliver indspillet, fornemmer man, hvor stor en forskel der ligeledes kan være på demomateriale og den produktion, der netop nu er ved at blive skabt.
På trods af manglende mixning osv. er lydkvaliteten, der netop nu bliver sat på spor, naturligvis overlegen i forhold til, hvad vi ellers er blevet præsenteret for.

Dette er egentlig grobund for en sjov situation. Det er sjældent, at man får lov til at opleve forskellen på denne så direkte måde. De færreste bands, i hvert fald de jeg har været i studiet med, har været lige så tjekkede som SLET DET, og lavet en demo-skabelon i sin DAW (Digital Audio Workstation – Pro Tools, Cubase, Reaper etc.) som kan følges til punkt og prikke. Det er forberedelse, der vil noget, og netop dette har SLET DET forstået og taget til sig, hvilket dog også netop er nødvendigt måden, hvorpå bandet fungerer. Ligeledes hjælper dette naturligvis på strukturen i forhold til at få indspillet.

Forberedelserne har været i orden i forhold for SLET DET, og på denne måde virker bandet egentlig langt mere tjekkede end ufatteligt mange andre bands under de danske himmelstrøg. Der er sgu styr på det.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Vi bevæger os fra guitaren og over til bassen, og da jeg spørger forsanger, Mikael Larsen, ind til, hvorvidt processen i forhold til indspilningerne er som ved den første, får jeg et: ’’både og’’. Måden, hvorpå bandet indspiller, er nemlig stort set den samme, men åbenheden omkring at indspille, bl.a. at både jeg og vores fotograf er inviteret ind under processen, er noget nyt for SLET DET.

Da bandet udgav deres første plade, havde de dog aldrig spillet live, og den gode guitarist, Henrik Juul, nævner i forlængelse deraf, at på nuværende tidspunkt har bandet spillet live mere, end de har været i øvelokalet. Dette kor stemmer både bassisten, Anders Ritman, og forsanger, Mikael Larsen, i, og der menes, at de har spillet live en gang mere, end de har været samlet for at øve indtil videre. Til trods for at man så kan tænke sig i retning af ord som “urutineret” og “amatør”, så åbenbarer det faktisk ret hurtigt for en, at SLET DET slet ikke behøver at øve på samme måde som de fleste andre nyere bands.
Musikken sidder der ret skarpt, hvilket også kan mærkes under indspilningerne. Det er effektivt og kompromisløst; det skal sidde der.

Modsat ved indspilningen af debuten, Start Forfra, har bandet denne gang bedre muligheder for at sparre af hinanden i studiet. Bassist, Ander Ritman, nævner, at han selv sidst fik lov til at sidde og indspille helt selv, efter at guitarerne var indspillet. Bandet kom altså i studiet nærmest en ad gangen i stedet for at samles og lave produktet sammen. Dette er nærmest totalt modsat ved denne indspilning, hvor hele bandet er samlet, i hvert fald indtil trommeslager, Anders Gyldenøhr, melder sin afsked denne dag. At bandet ikke har mødt hinanden så mange gange, er egentlig ikke den oplevelse, man som udenforstående har.

Faktisk virker medlemmerne til at være ret godt i sync med hinanden, og kammeratskabet lader umiddelbart til at stå rigtigt stærkt i bandet, til trods for at man måske ellers ikke netop har dyrket kammeratskabet på samme måde som hos mange bands.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

’’På den første plade, vi lavede, der var universet helt nyt. Der var en tiltro og en sikkerhed på, at det kunne noget, men vi var ikke bevidste om, hvordan det ville blive modtaget. Der var noget ubekendt, men vi var alle sammen enige om, at det kunne et eller andet, og vi ville gerne prøve det. I stedet for det her, hvor det hele er en meget åben proces, så var det en meget lukket proces,’’ udtaler Mikael Larsen om forskellen på at indspille Krop og Sind i forhold til debuten, Start Forfra.

For SLET DET er der faktisk ifølge bandet selv slet ikke tale om en svær 2er, nej, der var det nemlig det første album og bandets eget pres i forhold til det ønskede resultat, der var den hårde oplevelse. Larsen fortæller, at de erfaringer, som bandet fik sig under indspilningerne og sangskrivningen af den første plade, har øget selvtilliden.
Så til trods for at ambitionerne virker større for bandet, samt at arbejdsbyrden er kæmpestor og formentlig ifølge bandet aldrig bliver mindre, så går det med noget højere tro på egne evner og på et stærkt resultat.

Til gengæld er der sket en udvikling i forhold til sangskrivningen, og den får ifølge Larsen fuld gas, således at SLET DET ikke ender i en bås. Hvor bandet efter den første plade blev sammenlignet meget med thrashgenren, er ambitionerne her, at man ikke skal lade publikum kunne forvente præcist, hvad de får, men med det aber dabei at det altså stadig er SLET DET, og at det netop skal lyde af SLET DET og det musikalske univers, som netop bandet stiller op til.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Til dette har SLET DET faktisk netop også draget inspirationer fra en del uventede genrer. Særligt bag på mig kommer det, da guitaristen, Henrik Juul, nævner, at der har været meget inspiration fra rap- og hiphop-scenen, og at der er blevet lyttet rigtigt meget til netop denne genre.
Dette betyder naturligvis på ingen måde, at SLET DET bliver det nye svar på Suspekt eller at de går hen og laver NU-Metal. Hiphoppen er ifølge Larsen mest et spørgsmål om at benytte den særlige måde at bruge flow og danne fraseringer samt bruge rytmer på; noget, der generelt virker rigtigt godt indenfor metal og rock generelt.
Derudover har Hiphoppen muligheder for at udleve en ret fed og egentlig ret rockstar-attitude, samtidig med at den, ifølge Larsen, har været rigtigt god til netop at fremme brugen af det danske sprog indenfor musik (måske endda i højere grad den anden vej rundt – hvor det danske sprog har gjort det godt for hiphop), og netop dette virker til at have været en stor inspiration for SLET DET og deres måde at levere sine vokaler på.
Der er ifølge bandet et kæmpe potentiale for, at det danske sprog går lige så godt hånd i hånd med metal, som den gør det med hiphoppen.

’’Man behøver ikke at pakke sine danske tekster ind i black metal, hvor man ikke kan høre, hvad man synger. Man kan godt synge, så man godt forstår det,’’ udtaler Larsen om at synge på et forståeligt dansk indenfor metalgenren.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

SLET DET (og jeg melder mig lynhurtigt med i dette kor) håber på, at flere bands forsøger at gøre dem kunsten efter med at levere metal af den hårdere slags med danske tekster. Denne skribent kan helt ærligt ikke mindes nogensinde at have hørt et thrashmetalband synge på dansk (medmindre man er meget velvillig og kalder Red Warszawa for et thrashband). Der er altså et marked her, som netop SLET DET kan være pionerer indenfor, og dette virker allerede til at være godt undervejs.

Modsat rigtigt mange andre af de nyere danske metalbands, som har et danskklingende navn, så passer det danske navn til det musikalske ambitioner hos SLET DET.
Der bliver nemlig, modsat hos så mange andre indenfor netop denne kategori om man vil, sunget på dansk, og det er der ifølge bandet og særligt forsanger, Mikael Larsen, en rigtig god grund til.

Larsen udtaler, at det har været meget vigtigt for ham at kunne få sine tekster ud til et bredere publikum. Teksterne skulle kunne nydes og forstås af alle aldre, og således er sproget netop sobert og ikke proppet med bandeord, som man måske ellers havde kunnet forvente af et band indenfor netop denne genre.
For Larsen betyder det meget at kunne komme ud med de følelser, som man ellers så ofte vil kunne brænde inde med. Særligt fokus er der på, at det ikke skal være tabu at tale om, at livet lakker imod enden, også selvom der gerne skulle være en del år endnu for samtlige medlemmer i SLET DET.
Livet lakker imod enden er ikke ment som i den typiske thrash- eller dødsmetalstil, hvor det handler om at andre skal dø. Nej, for SLET DET handler det mere om det personlige og at krænge sig selv ud i sine tekster i stedet for at bare skrive noget ligegyldigt braller, der ikke rigtigt har nogen egentlig mening.
Det deprimerende er et tydeligt fokus og at kunne sætte disse emner i relief. ’’Det her er real life shit’,’ som Larsen udtaler.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Ifølge Larsen skal det føles, som om man bliver hevet i kraven og tvunget til at lytte efter historien, som bandet og i særdeleshed Larsen selv ønsker at portrættere.
Vokalen fylder meget, og det er netop meningen at både tekst og stemmen skal føles enormt nærværende, ligesom temaerne igennem numrene skal bære noget intimitet. Man skal høre, hvad der bliver sunget og fortalt igennem alle numrene.

Ritman og Larsen udtaler ligeledes, at det godt kan virke en kende svært at lytte til for den gængse lytter, netop fordi det er seriøse, personlige og mørke emner. Det kan altså ifølge bandet selv godt komme for tæt på lytteren. Dette kan man i øvrigt godt fornemme allerede på førstesinglen, også til trods for at vi i dag kun får hørt nummeret med demo-vokalen og altså desværre ikke får fornøjelsen af at høre vokalen, sådan som den kommer til at skulle lyde.

Produktionsmæssigt er det Larsen, der sidder bag knapperne på Krop og Sind, og det er der en god grund til. Larsen sad nemlig også bag knapperne på debuten, og denne gav ham en del erfaring og god viden i forhold indspilninger af efterfølgeren, særligt når det kommer til det musikalske univers, som SLET DET stræber efter at hive lytteren ind i. Nervøsiteten blev altså overstået allerede, da bandet udgav Start Forfra.

Ifølge den karismatiske sanger gav de mange roser, som forskellige medier gav pladen og produktionen, ham et godt indtryk af, at universet, sammenspillet og stilen alt sammen hang godt sammen, og dette har blot givet mere blod på tanden i forhold til at gøre det selv.
Således forstår man sig også bedre på de præmisser man ønsker at sætte op og ender (forhåbentlig) med et resultat, man kan være glad for og stolt ved. Mikael Larsen har haft et større studie og har indspillet i mange år, så selve erfaringen og tilliden til egne evner er der altså ikke en finger at sætte på.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Navnet, SLET DET, lader ligeledes ifølge Ritman til at have skabt problemer før. Her får vi en historie om en anmeldelse, der var sendt til kolleger (der er redaktionen bekendt), hvor typografen inden udgivelsen havde misforstået titlen og slet og ret havde lavet den gode gamle “delete all” af en anmeldelse af Start Forfra, fordi der havde stået ‘Slet Det’. En ærlig og ærgerlig fejl, der heldigvis blev rettet op på, og som i dag blot danner grobund for en morsom historie.

Efter en god eftermiddag i SLET DETs herlige selskab er det nu blevet tid til at lade gruppen fortsætte med deres arbejde, så de kan få indspillet resten af deres kommende album.
Det har været en fornøjelse at følge med i processen i forhold til indspilningerne samt at få sig en god snak med de involverede. Vi har fået lov til at prøvelytte et nyt nummer fra SLET DETs kommende andenplade, og det lover altså godt for den, i SLET DETs tilfælde, nemme 2er.

SLET DETs nye album, Krop og Sind, udkommer i løbet af 2022, og synes du, at du lige mangler at se en koncert med dem, så er det netop muligt at fange SLET DET live til det BAEST-arrangerede Necrofest, som løber af stablen lørdag den 18. december 2021 i Amager Bio i København.

Share this article

Recent posts

Popular categories