-

• Riverside
5

Anmeldelse af. Riverside, Lille Vega, 22. september 2017.

Det polske progressive rock/metalband Riverside havde deres første koncert på dansk jord på Lille Vega fredag den 22/9. Det blev til lige godt to timer, der føltes som 30 minutter.

(Foto: Bastian Reinholdt Madsen)

Første gang, jeg blev introduceret til Riverside, var gennem en veninde, der desværre ikke er iblandt os længere, som var enormt glad for progressiv musik. Da vi havde en del bands, som vi begge to elskede, mente hun derfor også, at Riverside ville være lige min ånd. Jeg fik hørt nogle numre med hende og lavede derefter et mentalt notat om, at jeg skulle høre mere.
Som med så mange mentale noter blev der ikke nødvendigvis gjort det store ud af det, da man ofte ender med at sidde i nogle andre ofte vante riller, selv hvis man faktisk havde intentionerne og glæden over musikken. Da det så blev annonceret, at Riverside nu kom til Danmark, for hvad der skulle vise sig at være første gang nogensinde, følte jeg, at der nu var den optimale chance. Der blev flittigt hørt en god bunke Riverside op til deres koncert på Vega, og jeg må indrømme, at jeg sparkede mig selv over ikke at være kommet ordentligt i gang før. Riverside er nemlig vanvittigt fed progressiv rock! Kunne de dog holde standarden i forhold til deres pladerlive? Svaret er ganske kort og højt rungende JA!

Da jeg ankom til Lille Vega, blev jeg mødt af en rar kvinde i døren, der uden nogle problemer lukkede mig ind og ønskede mig en god aften. Serviceniveauet er altid i top på Vega, og denne gang var bestemt ingen undtagelse. Det kan godt være, at ølpriserne er lidt hen i vejret, sådan er det vel efterhånden på størstedelen af de større københavnske spillesteder, men servicen er nu altså bare god. En god plads i midten, så man kunne opleve Riverside ordentligt, blev det til for mig i det ellers overraskende fyldte Lille Vega. Jeg havde forventet færre mennesker, da jeg ikke havde regnet med, at et polsk prog-band var synderligt populært i Danmark. Fremmødet viste dog, til min store glæde, andet.

Fra første til sidste strofe blev jeg og publikum blæst fuldstændig bagover af en performance, der i højeste grad føltes, som noget helt særligt. Riverside er i højeste grad et band, som formår at bruge deres tekniske kunnen til at skrive nogle virkelig gode sange med formidable melodier. Det blev nævnt fra scenen, at bandet er træt af at blive sammenlignet med Dream Theater, men hvorfor denne sammenligning, overhovedet har fundet sted, må være mig en gåde. Riverside lyder nemlig overhovedet ikke i stil med Dream Theater, men er nærmere ovre i noget Porcupine Tree-agtigt – og så alligevel ikke. For Riverside er nemlig ikke en kopi, for de bidrager med noget anderledes og nyt i forhold til en opskrift, som man ellers troet, at man havde hørt, netop som progressivt musik per definition bør gøre.

Bandet fremførte deres musik med et kæmpe overskud. Særligt var jeg imponeret over Dudas enormt fede basspil. Han formåede at lave super fede til tider Tool-agtige, til andre tider funk-inspirerede basgange, imens han sang som en engel. Der er i den grad blevet øvet hjemmefra – alt, hvad bandet gjorde, virkede så ubesværet, som var det en leg. Sceneshow er ikke det, som der er mest af til denne slags prog-koncerter, og det var egentlig også unødvendigt. Musikken og bandets nærhed i forhold til deres publikum sagde mere, end man ville have kunne gøre ved at tosse rundt på scenen. Det var i særdeleshed smukt!

Lyden var på Lille Vega unægtelig tæt på perfektion! Alle instrumenter havde deres spotlight og kunne høres tydeligt samtidig med, at vokalen gik virkelig flot igennem. Det var en sand fornøjelse at få lov til at lytte til den slags musik, som Riverside spiller, med så god livelyd, at man kunne høre hver en detalje og derfor dykke ordentligt ned i deres melankolske univers.

Danmark fik leveret noget unikt i form af en semi-akustisk version af sangen ’’Lost (Why Should I Be Frightened By A Hat?)’’, som i højeste grad føltes specielt og dybtfølt. Sætlisten var generelt ufatteligt god endda på trods af, at jeg desværre stadig er grøn i forhold til Riverside og derfor ikke kendte alle numrene. Det hele var skruet super godt sammen, ja, faktisk startede vi og sluttede med det samme nummer ’’Coda’’ – hvor den første version var mørk og dyster, og den sidste var mere positiv og lys. Det er super fedt og velfungerende, når bands gør så meget ud af deres sætliste, som Riverside gjorde denne aften.

Koncerten på Lille Vega var intet mindre end fantastisk og lander som den p.t. bedste koncert, jeg har set i 2017. Hvis du er til progressivt rock og metal og ikke var til stede på Lille Vega, gik du glip af en helt fantastisk og unik oplevelse. Riverside sejrede i højeste grad og må hjertens gerne vende tilbage til Danmark igen snarest!