Copen-hell-O-hviiin!

-

• Helloween
4

Anmeldelse af: Helloween, Copenhell, København d 23. juni 2018

Helloween spillede solen ned i horisonten med storladen tysk heavy metal

Pumkins United Tour. Det er hvad de kalder den. Da jeg satte mig for at opleve Helloween, havde jeg ingen anelse hvorfor. Mit grundlæggende kendskab til bandet er ikke er så stort igen. Et par numre inde i koncerten gik det op for mig, at bandet havde tre sangere med. Jeg anede ikke hvorfor, men jeg satte mig for at undersøge sagen. Jeg forklarer kort:

Svaret skal nemlig findes i, at Kai Hansen var med til at grundlægge bandet som forsanger og guitarist. Men da han ville fokuserer på guitar blev pladsen som forsanger overtaget af Michael Kiske. Senere forlod Kai Hansen bandet i 1989. Michael Kiske forsatte som forsanger indtil 1993. Her blev han erstattet af Andi Deris, som har holdt skansen som sanger lige siden.

I 2016 annoncerede bandet så, at både Kai Hansen og Michael Kiske ville vende tilbage til Helloween for at begynde deres Pumpkin United tour.

Hvordan fungerede det så på scenen? Jo, det fungerede faktisk rigtig godt. Når jeg tænker over det, så synes jeg faktisk, at det er en rigtig smuk gestus at bandets originale forsangere, kan stå og synge de numre som de henholdsvis selv har været med til at indspille i tidernes morgen. Imens de andre sangere gik ud bagved. Hvilket sikkert passede dem fint. For hver gang de kom tilbage på scenen, holdte de os opdateret på VM-kampen mellem Tyskland og Sverige.

Jeg blev meget overrasket over hvor godt kørende dette band er. Ikke mindst med hinanden imellem. De kunne joke med hinanden og udadtil virkede deres vanskab rigtig godt. Bandet havde en fantastisk levering af samtlige numre. Guitarist Michael Weikath havde overskuddet til at stå og ryge et par smøger på scenen. Så lidt ild må der have været tilstede under koncerten.

Helloween scorede sig til et stort 4.0 på Copenhell!
(kampen mellem tyskland – Sverige blev forøvrigt 2 – 1)